Derfor kan Barca handle så stort ind
Derudover er Barca klar til at gå offensivt til værks for at kapre Jules Koundé i Sevilla hvilket også forventes at koste omkring 50 millioner euro med en spiller oven i hatten. Men hvor kommer disse penge fra når klubben nærmest står i gæld til halsen? Svaret får du her.
visreklameligeher
Først og fremmest skal vi forbi La Liga, hvor deres financial fair play sætter et loft for lønbudgettet i Barca. Det var en af grundende til at Barca i sin tid ikke kunne holde på Messi - der var simpelthen ikke lønkroner nok til at aflønne argentineren hvorfor klubben lige siden har sørget for at adskillige spillere er gået ned i løn ligesom flere spillere er blevet solgt og udlejet. Lønningerne i klubben er stadig for høje, men klubben satser på et effektivt transfervindue der kan hjælpe med at sørge for et sundt lønbudget.
Nogle af aftalerne med spillerne - som f.eks. med Piqué - omhandler udelukkende at spilleren har udsat sin løn og dermed kun gået ned i løn for en stund, men pengene skal han stadig have. Det hjælper klubben her og nu, da man sagtens kan have en gæld og stadig købe ind. Men hvor kommer pengene fra som Barca køber ind for når de skylder penge? Hvordan kan Barca spendere så mange penge uden at gå konkurs?
Svaret findes i de seneste par aftaler. Først og fremmest spyttede Spotify mere end 200 millioner euro i Barcas klubkasse. Derudover solgte klubben 10% af sine TV-rettigheder til La Liga-kampene de kommende 25 år til Sixth Street for 207 millioner euro. De to aftaler alene indbringer klubben 407 millioner euro - altså 3 milliarder danske kroner.
Men der er mere. For Sixth Street er stadig interesseret i Barca og lige nu knokles der på at lukke en aftale, hvor Barca sælger ud af yderligere 15% af TV-rettighederne hvilket indbringer 330 millioner euro. Når den aftalen er lukket vil klubben henover sommeren have skrabet 737 millioner euro sammen hvilket i danske kroner omregnes til 5,5 milliarder kroner.
Ud af disse 5,5 milliarder kroner har Joan Laporta og hans økonomiske rådgivere naturligvis lagt en plan så man formår at slukke ildebrande hvor det er vigtigst. Umiddelbart er planen, at 1,5 milliarder kroner bruges til lønninger og spillerindkøb mens resten bl.a. bruges til at slå gæld af. På den måde kan spillere blive registreret og få et godkendt stempel af La Liga. Men det sker altså først når Sixth Street har opkøbt de næste 15% af TV-rettighederne hvilket er grunden til, at Christensen og Kessié endnu ikke er registreret.
visreklameligeher
Så at påstå, at Barca ikke har penge i disse dage er forkert. Klubben har masser af penge - men det er et gigantisk sats af Joan Laporta. Ved at sælge ud af i alt 25% af klubbens TV-rettigheder mindsker man indkomsten for de kommende mange år hvilket skal balanceres med succes på banen for at skabe højere indtjening den vej. Desuden viser flere spillere stadig hvor stort det er at få muligheden for at spille for Barca. Se bare Robert Lewandowski, der kunne tjene mere ved at blive i Bayern eller skifte til Chelsea eller PSG, som også tog kontakt til hans agent - men Lewandowski valgte Barca selvom pengene ikke er lige så store. Det samme gør sig gældende for Raphinha, som kunne have indbragt Leeds end højere transfersum og spilleren selv kunne da også have tjent mere i Chelsea. Men han valgte Barca.
Chancen med at sælge ud har Laporta og hans folk altså taget således at de har penge på hænderne nu, de skaber et stærkt hold nu og håber på, at Xavi kan føre truppen til succes. Penge er der altså nok af, men det hårde arbejde handler i den grad om at få afsat rådighedsbeløbet til spillerindkøb på bedst mulige vis og samtidig sørge for at tømme ud af overflødige spillere som Umtiti, Neto, Mingueza, Riqui Puig og ikke mindst Martin Braithwaite hvilke vil være med til at skabe luft i lønbudgettet.
Yderligere skal det også tilføjes, at klubben i nogen tid nu har arbejdet på at få en sponsor til ærmet på spilletrøjen. Det giver ikke lige så mange penge i kassen, men det hjælper med at skabe mere luft i økonomien. På nuværende tidspunkt er den aftale dog ikke på plads. Klubben prioriterer de store summer først hvorfor Sixth Street lige nu er i højsædet hos den catalanske ledelse.
visreklameligeher
FC Barcelona er ejet af klubbens medlemmer og derfor kan Laporta ikke bare trykke på en knap og godkende de handler, der sælger ud af klubben selvom han er præsident. Derfor blev der sidste måned afholdt en generalforsamling, hvor medlemmerne fik mulighed for at stemme for eller imod salget af TV-rettighederne - ud fra de handler, som ledelsen havde forhandlet på plads. Her var svaret klaret: Det var med et tungt hjerte, men medlemmerne stemte for.
De forstår nødvendigheden i at gøre det nu. Desuden blev der også stemt for at sælge 49% af BLM (Barca Licensing & Merchandising) hvilket kunne give op mod 1,5 milliarder kroner, men klubben har indtil videre holdt salget på afstand, da det højst sandsynligt ikke bliver nødvendigt alligevel, hvilket er en god nyhed for klubbens medlemmer.